21.5.2012 - Začínáme Dakarem - ano, jedná se o velice známého propagátora a autora modelů Rallye Dakar, známého pod přezdívkou Spida (pozn. autora - čtěte Spíďa), vlastním jménem Roman Hruška. Roman se narodil v r. 1973 a v současnosti žije v Ústí nad Labem.
Velda: Spido zdravím Tě a díky, že jsi sis udělal na mě chvilku času a něco o sobě povíš pro návštěvníky stránek papermanie.cz. Takže, pamatuješ si rok, kdy jsme se poprvé dali do řeči?
Spida: taky Tě zdravím, poprvé jsme spolu mluvili na jaře v r. 2005.
Velda: máš pravdu, bylo to v dubnu na soutěži v Praze, kde jsi v podstatě vystupoval jako soutěžící nováček a tam jsi se prezentoval s krásnou Tatrovkou, která byla oproti těm ostatním modelům hodně velká a krásná, což mě dost zaujalo (tenkrát nejen mě) a ze své pozice, tehdy hlavního rozhodčího, jsem ji hodně obdivoval.
Spida: ano, sice nebyla až tak krásná, protože např. reklamy na voze byly tvořeny ještě v programu Malování, což je součást OS Windows, ale byla velká a hlavně byla "jiná"
Velda: ano to je to správné slovo, byla "jiná". A tohle už samo o sobě nebylo daleko k tomu abychom se dali do řeči. Přitom jsme se dostali k tomu, že bys rád podobný model Tatry vydal tiskem.
Spida: no já jsem tam už tehdy měl takovou zkušební černobílou verzi podvozku toho modelu, který jsem měl zájem vydat, jestli si na to pamatuješ.
Velda: ano, a vzpomínám si že jsme se bavili o tom, respektive ty ses ptal, jak reálná by byla možnost vydání tohoto modelu. Protože já osobně jsem s tímto zkušenosti neměl, tím myslím vydávání modelů, odkázal jsem tě na někoho zkušenějšího, kdo už o tom něco ví. Takže bych se chtěl zeptat, jak to dopadlo, vlastně jak to dopadlo to už víme :), ale jestli bys mohl zkráceně říct, jak to probíhalo po tom našem rozhovoru.
Spida: probíhalo to tak, že jsem kontaktoval pana M.Gabriela (pozn. autora - distributor a vydavatel papírových modelů), no a ten mi na tvrdo řekl, že nemám nic vydávat a že jako začínající autor, mám prvních pět modelů spíše kreslit jak se říká "do šuplíku" a pak až snad nějaký model vydat. No ale tím mě právě naopak "nakopl" a zdravě vyhecovanej, jsem si řekl, že já to dokážu bez toho šuplíku. No a v září byl model venku.
Velda: Takže první Tvůj oficiálně vydaný model byl na světě. Tehdy se jednalo o model Tatra 815 VD 13 350 Dakar 1988 v měř. 1:32. Tento model měl ještě černobílou obálku z obyčejného papíru, ale obsah té obyčejné obálky byl na obdivuhodně vysoké úrovni a byl jak již jsme zmínili jiný. Navíc součástí byly i modely v měř. 1:100 a 1:300 tedy tři modely v jednom.
Spida: nooo ... já si pořád osobně myslím, že tento model byl v té době revolucí ve vydávání modelů u nás, protože to byl první oficiálně vydaný model náklaďáku s interiérem a vlastně od té doby jsem do interiérů nakopl spoustu modelářů, protože jsem začal dělat free interiéry (pozn. autora - volně stažitelné interiéry) do již vydaných modelů a lidi to začali dělat. Navíc bych chtěl říct, že ten model, se už opravdu podvozkově hodně podobal Tatře a byl o hodně plastičtější a realističtější, než do té doby vydávané modely např. PKGraphicy a Vimosu, prostě z mého pohledu, ač jsem sám autor, to byl pokrokový model.
Velda: myslím si to samé. Takže tímto modelem jsi začal svou autorskou dráhu.
Spida: ano je to tak, pak dlouho nic. Pak následovalo spuštění internetových stránek www.papirove-tatry-z-dakaru.ic.cz, kde bylo k dispozici spousta krabičkových modelů k volnému stažení v měř. 1:53, které dnes už tvořím na takové úrovni, jako téměř nebyly ani modely v měř.1:32 vydávané před 6-7mi léty bez interiéru. Pak po nějaké době jsem udělal další Tatrovky ve dvou verzích , no a tak nějak to pokračuje celé dosud.
Velda: jasné, k tomu bych chtěl dodat, že modely, které vydáváš, jsou, jak jsme se oba shodli, velice koukatelné a je to o něčem co se mnoha modelářům hodně líbí. ještě se zmíním o původních www, ty byly přepracovány na současné
www.spidamodels.cz, které se mě osobně hodně líbí a opravdu stojí za to si je prohlédnout.
Spido, prozradíš nám nějaký cíl, nebo plán do budoucna, týkající se papírových modelů?
Spida: no já nevím, snad jen, že na modelech co vydávám, se snažím model od modelu zvyšovat tu pomyslnou laťku propracovanosti, i když v současnosti, jsem rozjel druhou řadu svých modelů, které si člověk slepí za podstatně kratší dobu, ale v e výsledku bude mít na pohled vlastně stejný model jako ten složitější.
Velda: toto určitě samozřejmě hodně lidí uvítalo, protože ne každý je na tom co do zručnosti, nebo časové náročnosti, tak jako třeba ten, kdo může modelům věnovat více času.
Můžeš nám přestavit nějakou novinku?
Spida: ano, zítra (pozn. autora - 25.2.2012) tady bude představena Tatra 815 Bonver Dakar Teamu v měř. 1:32, v krásné černé barvě, která byla na mých stránkách již prezentována v měř. 1:53.
Velda: které měřítko ve své tvorbě považuješ za stěžejní, nebo hlavní?
Spida: tak já jedu obě měřítka a nepreferuji žádné, i když samozřejmě modelů v měřítku 1:53 jsem už udělal tolik, že si momentálně ani nevzpomenu, kolik jich celkem bylo.
Velda: vrátím se ještě k tomu měřítku 1:53. Toto měřítko bylo do doby než si ho začal používat Ty, naprosto netypické a neznámé. Můžeš nám říct proč jsi toto měřítko zvolil?
Spida: :) no ano, na to se ptá hodně lidí, proto mám na svých stránkách přímo odkaz "Vznik měřítka 1:53", kde si případní zájemci mohou podrobně přečíst, jak to vše bylo. V podstatě jde ale o náhodně vytvořené měřítko, z dob, kdy jsem chtěl, aby díly každého jednoho auta, vyšly na jednu stránku A4 a měřítko jsem neřešil. Na pozdější dotazy a po přepočítání vyšlo měřítko 1:53 a u toho jsem už zůstal.
Velda: Spido pokud dobře počítám je to vlastně už 7 let, co jsme spolu poprvé pokecali a musím říct, že za tu dobu jsi udělal velký kus práce a skutečně velký skok. Vlastně od člověka, který před sedmi lety nevěděl co a jak, tady máme konstruktéra a autora modelů, který už ví jak na to, a je hodně "ošlehanej" a na jehož práci navázalo více nových i renomovaných autorů modelů, tím míním např. ty interiéry. Osobně si myslím, že podobná autorská práce vyžaduje spoustu energie, trpělivosti a mnoho dalšího, což si já z pozice modeláře ani nedovedu představit. Ale konkrétně u Tebe je vidět, že když člověk chce tak to jde a podobných lidí si já osobně opravdu vážím.
Takže Spido, děkuji ti za rozhovor, za krásné modely, které pro modeláře tvoříš a dovolím si popřát jménem všech modelářů hodně trpělivosti, a hodně nových modelů a nápadů.
Spida: také děkuji za pokec.