Pátý díl začneme zakoupením vlastní domény - adresy pro náš Eshop. Pak se již vrhneme na téma dne - slevy. Začneme jako obvykle - přihlášením na www.webgarden.cz.
Vlastní doména
Tuto kapitolu můžeme přeskočit, pokud se spokojíme se sdílenou doménou poskytovanou zdarma - např. shop1.cz. Ačkoliv na sdílené doméně není nic špatného, vlastní doména má určité výhody. Za prvé si ji při dobré volbě zákazníci lehce zapamatují. To je na Internetu obrovská výhoda, protože zatímco u kamenných obchodů se zákazníci často řídí jejich zeměpisnou pozicí, tak u internetového obchodu nic takového není. Za druhé se vlastní - opět zdůrazněme: vhodně zvolená - doména lépe začleňuje do „firemní identity“ - do loga, různých sloganů apod. Za třetí budí vlastní doména profesionálnější dojem, stránky díky ní ztrácí punc toho, že byly vytvořeny zdarma.
Pokud se tedy rozhodneme pro koupi, měli bychom věnovat dost času vybírání vhodné domény. Soustředit se musíme na několik aspektů, první a nejsnazší je koncovka. Pro naprostou většinu českých - nebo v češtině psaných - eshopů je vhodná koncovka ".cz". Mezi ostatními koncovkami budeme vybírat spíše v případě, že máme ambice produkt prodávat celosvětově a stránky psát v angličtině - potom je vhodná koncovka ".com" (případně ".net"). Ve zvláštních případech se nám může vyplatit volba zcela jiné národní koncovky - obvykle tehdy, pokud spolu se zbytkem domény vytvoří nějaký vtipný nebo zapamatovatelný celek (například Nakoup.it apod.).
Při volbě vlastního doménového slova musíme zohlednit jeho délku, jednoznačnost, zapamatovatelnost a dostupnost. Doporučená délka doménového slova (tedy bez "www." a ".cz") je 7 písmen. Dnes jsou ".cz" domény již velmi přebrané a mnoho slov je drženo spekulanty. Za určitých okolností se může vyplatit doménu odkoupit, obvykle se ale pokoušíme najít volnou. Abeceda má 26 písmen vhodných pro použití v doméně, to nám dává cca 8 miliard kombinací pro slovo dlouhé 7 písmen. To nás tedy může částečně uklidnit - prostor pro různé fantazijní názvy je ještě velký.
Jednoznačnost domény nám zajistí, že návštěvníci nebudou při jejím zadávání váhat. Byly tam dvě písmena „L“ nebo jedno? Psalo se to s „K“ nebo „C“? Byla tam pomlčka? Podobné úvahy jsou důležité, v případě úspěchu eshopu totiž mohou špatně zadané adresy představovat nemalý objem, který nám unikne. Dobré je vycházet z nějakého slova, u kterého je jasné, jak se píše - nebo je to alespoň jasné z jeho výslovnosti (u fantazijního). Pokud je to možné, vyvarujeme se také použití pomlčky a napíšeme slova raději dohromady. Ukazuje se, že domény s pomlčkami evokují dojem účelově vytvořené stránky s nehodnotným obsahem. Nezapomeňme ani na častou záměnu Z/Y.
Zapamatovatelnost částečně vychází z prvních dvou aspektů a podpořit ji můžeme například vtipem. Ale pozor, nehledejme jej za každou cenu - pouze opravdu promyšlený vtip doméně pomůže, jinak může opět mást. Například záměrný překlep v doménovém slově by nebyl šťastným řešením.
Nakonec musíme ověřit, zda je doména dostupná. Zde ze začátku obvykle několikrát narazíme a možná budeme muset přistoupit ke kompromisu. Pokud se nám podaří najít vhodnou a pěknou doménu, můžeme ustoupit z délky. Dvanáct znaků dlouhá doména, která se ale pohodlně a rychle zadává na klávesnici a stejně tak pohodlně čte, bude nakonec zcela dostatečná.
Pojďme do administrace a klikněme na červený odkaz VIP Tarify a Domény. Dostaneme se do VIP Eshopu - nabídky placených služeb pro Vaše stránky. V horní části najdeme nabídku Prémiových tarifů - ty slouží k rozšíření datového prostoru a obsahují balíček návštěv bez zobrazení reklamy. V případě zájmu můžeme vložit do košíku vhodný tarif.
1.png
2.png
Pak se posuneme níže k části Vlastní doména + Nastavení pro stránky. Do přilehlé kolonky vyplníme doménové slovo (bez www. a bez koncovky). K vyhledání konkrétní koncovky zadejte doménu včetně koncovky (např.: mojedomena.me). Klikneme na Otestovat dostupnost.
3.png
Webgarden nám zobrazí domény pro vybrané koncovky. Aby se po zpracování platby automaticky stránky na doménu převedly, vybereme je v nabídce. Volné domény můžeme vložit do košíku - základ je 12 měsíců, pokud ale chceme mít klid, můžeme doménu zakoupit na delší období.
4.png
V dalším kroku vyplníme kontaktní informace k doméně. Nejdůležitější kolonka je Email, zadaná adresa je totiž klíčem k zacházení s doménou.
5.png
Položka s doménou se objeví v košíku nahoře. Odešleme objednávku.
6.png
Na další obrazovce vybereme platební metodu. Pokud chceme provést platbu bankovním převodem, přejdeme na třetí záložku. Máme-li platební kartu nebo účet na PayPal zvolíme druhou záložku. Poslední možností na záložce první je PayU ČR.
7.png
Zpracování platby trvá při platbě kartou nebo PayPalem 10 minut až 1 den, při platbě převodem obvykle okolo 4 dní. Po zpracování platby budou stránky automaticky převedeny na novou doménu (pokud jsme to nastavili při vkládání doménu do košíku).
8.png
Pokud klikneme v záhlaví administrace na název domény, otevře se nám v novém okně již nová adresa - mojehrnecky.cz.
9.png
Tip: Aby se nám na naší doméně zobrazil náš web, musí nejprve dojít k synchronizaci DNS záznamů v síti Internet. To probíhá automaticky, ale může to trvat až 24 hodin. Pokud tedy na své doméně stránky nevidíte, vyčkejte do druhého dne. Zkuste také vypnout a zapnout počítač.
Akční cena
V záložce Obsah se proklikáme do rubriky Keramika a klikneme např. na Bílý hrneček.
10.png
V detailu zboží klikneme na tlačítko „+ Slevy“. Objeví se nám Dialog k zadávání slev. Do kolonky Sleva zadáme číslo 10. Klikneme na OK.
11.png
Na Eshopu si zobrazíme rubriku Keramika a u bílého hrnečku uvidíme cenovku s uvedenou slevou.
12.png
V našem příkladu odpovídá sleva 10 Kč - 18 %. Když budeme chtít mít procentuální slevu kulaté číslo, vyplníme přímo kolonku „Procent“.
13.png
U zboží teď najdeme procentuální slevu 20%.
14.png
Množstevní slevy
V rubrice Keramika otevřeme zboží Modrý hrneček. Klikneme na tlačítko „+ Slevy“ a v otevřeném dialogu klikneme na „Přidat další“. Webgarden nám vloží do Dialogu druhý řádek. Každý řádek odpovídá množstevní hladině. Do nového řádku - do kolonky „Minimum“ napíšeme „2“ - tím říkáme, že cena na tomto řádku bude platná, pokud zákazník zakoupí alespoň 2 kusy. Do kolonky „Cena“ napíšeme cenu platnou pro tuto hladinu.
15.png
Na Eshopu při klikání na tlačítka „-“ a „+“ můžeme pozorovat změnu ceny za kus při překročení hranice mezi hladinami - počtu 2.
16.png
17.png
Protože na množstevní slevu stránky zákazníka nijak názorně neupozorňují, je dobré doplnit zboží odpovídající informací. V editaci zboží Modrého hrnečku klikneme v řádku „Obsah“ na velký symbol „+“. V Dialogu vybereme prvek Titulek.
18.png
Do Textu titulku napíšeme text - např. „Při koupi dvou a více kusů cena 49 Kč!“. Uložíme.
19.png
V detailu zboží na Eshopu teď zákazník najde upozornění.
20.png
Kombinace akční a množstevní slevy
Oba typy slev můžeme kombinovat. V administraci otevřeme zboží Tmavě modrý hrnek.
Klikneme na tlačítko „+ Slevy“. V Dialogu nejprve vyplníme slevu 10 Kč pro základní hladinu. Pak přidáme množstevní hladinu, vyplníme Minimum 2 kusy a základní cenu pro tuto hladinu 55 Kč. Nakonec vyplníme akční slevu 12 Kč i pro tuto hladinu. Uložíme tlačítkem OK.
21.png
Velkým symbolem „+“ opět přidáme titulek pro upozornění.
22.png
23.png
V sekci administrace Eshop > Zlevněné zboží najdeme seznam akčních slev.
24.png
Slevy pro VIP uživatele
Pomocí Webgarden můžeme vytvořit několik skupin, do kterých přidáme jednotlivé uživatele. Každé skupině nastavíme procentuální slevu na veškerý sortiment. V sekci Eshop > Skupiny zákazníků klikneme na tlačítko „+ Skupina“.
25.png
Ocitneme se v detailu skupiny. Pojmenujeme ji „VIP zákazníci“ a vyplníme slevu „5%“. Uložíme.
26.png
Překlikneme na záložku „Uživatelé ve skupině“ a vyplníme existující emailovou adresu (která je již registrována přes Webgarden.cz) zákazníka. Klikneme na tlačítko „Přidat“.
28.png
Tip: Pokud chceme vygenerovat nový uživatelský účet, otevřeme sekci Nastavení > Registrace a vytvoříme nového uživatele.
Na Eshopu se přihlásíme pomocí zákaznického uživatelského jména.
29.png
Po přihlášení se nám všechny ceny přepočítají - aplikuje se sleva platná pro skupinu, ve které je přihlášený uživatel zařazen.
30.png
Slevové kupóny
Slevové kupóny mají dva základní způsoby použití. První je vytvoření jednoho kupónu s jediným kódem a s neomezeným počtem použití. Takové řešení je vhodné, pokud chceme například uveřejnit „tajný kód“ v nějakém časopisu. Druhou možností je vygenerování několika unikátních kódů - každý zákazník bude mít jeden. Počet použití pak lze omezit například na 1. V sekci Eshop > Slevové kupóny klikneme na „+ Nový kupón“.
31.png
V detailu kupónu vyplníme Název „Letní akce!“ a omezíme časovou platnost na konec srpna. U všech možností sčítání s jinými slevami vybereme možnost „Ne“. Přidáme Hladinu slev a vyplníme „300 Kč“ jako minimální hodnotu nákupu a hodnotu slevy nastavíme na „30%“. Uložíme.
32.png
Pak v části „Vygenerování kódů kupónu“ vyplníme u kupónu s vlastním kódem "leto" použitelných "1" x. Klikneme na Vytvořit.
2.png
Od této chvíle je kupón aktivní. Přesvědčíme se na Eshopu. Odhlásíme se (nastavili jsme nesčítání s VIP slevami) a vložíme do košíku zboží za alespoň 300Kč. Pak vstoupíme do košíku a začneme procházet zpracováním objednávky.
Ve druhém kroku budeme mít možnost zadat kód kupónu. Zadáme „leto“ a pokračujeme.
4.png
Na konci zpracování uvidíme cenu sníženou o hodnotu kupónu.
3.png
Ukážeme si ještě druhý způsob použití. V sekci Eshop > Slevové kupóny vytvoříme nový kupón, který nazveme „Odměna“. Nastavíme datum platnosti třeba na dva roky dopředu. Typ slevy přepneme na Fixní a nastavíme Ano pro všechny formy sčítání s ostatními slevami. Pak přidáme dvě hladiny slev. Pro 200 Kč vyplníme slevu 100, pro 500 Kč vyplníme slevu 150. Uložíme.
5.png
O něco níže pak vyplníme Počet kupónů 30, Počet použití 1 a Text kódu necháme tentokrát Náhodný. Klikneme na Vytvořit.
6.png
Webgarden nám vygeneruje 30 kódů, které si můžeme zobrazit vstoupením na záložku Vygenerované kódy. Kódy pak můžeme exportovat do formátu .csv, který lze importovat například do Excelu - nebo rovnou vytisknout.
7.png
V dalších dílech se naučíme propracovat detail zboží, upravíme titulní stránku a záhlaví, změníme vzhled stránek a rozešleme newsletter.
21.08.2014 15:50:33
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one