Udržujte své stránky naživu. Aktualizujte!
Konečně je to tu. Vaše webová prezentace je hotová, radost pohledět. Teď si můžete dát nohy na stůl a odpočívat, říkáte si. Taková domněnka je ovšem velikým omylem.
Vytvořili jste kvalitní, přehledné webové stránky, se všemi potřebnými sekcemi a informacemi, s jasnou strukturou a vše zabalili do vkusného a oku lahodícímu designu. Není důvod pochybovat o zájmu zákazníků a pevně věříte, že návštěvnost stránek vystřelí vzhůru jako raketa.
To vše je základní předpoklad pro úspěšné fungování webové prezentace. Pokud však chcete, aby váš web byl opravdovým přínosem pro váš obchod či firmu, je třeba udělat ještě o trochu více.
Nenechte si vzít, co jste jednou získali
S trochou fantazie si můžete představit, že zákazník je vlastně krásná a všemi obletovaná žena. Musíte vynaložit nemalé úsilí, aby se rozhodla právě pro vás. A i když se tak stane, neznamená to automaticky, že je vaše navždy.
Stejně jako stabilní vztah i komunikace se zákazníkem pomocí webu vyžaduje neustálou pozornost a péči, naslouchání jeho potřebám a ochotu ke kompromisům a změnám, pokud se věci nevyvíjejí tak, jak by měly. Jelikož webové stránky používá čím dál více lidí či firem, nikdy nezapomeňte na to, že další „nápadníci“ čekají frontu, aby vaši krásku definitivně přetáhli k sobě.
Jak časté a jak důkladné aktualizace potřebujete, se různí podle druhu stránek a jejich složitosti. Už pouhá struktura vám napoví, kolik péče vlastně vyžadují.
Co je aktualizace webových stránek?
Jde o změny prováděné při plném provozu stránek. Na uživatelské úrovni hovoříme o aktualizaci především u úprav textů a obrázků, kterou si můžete udělat sami doma. K hlubším zásahům, které výrazněji zasahují do struktury a rozsahu stránek (např. změny v grafickém rozhraní, navigace nebo programovací postupy), přistupujeme, když je potřeba prezentaci zásadně změnit – např. když stránky nefungují, jak mají, ač je pravidelně udržujeme.
Blog musí žít s vámi
U blogu jsou časté aktualizace naprosto zásadní a bez nich jsou stránky jen mrtvým archivem starých, mnohokrát přečtených příspěvků. Vašemu jménu takové stránky spíš uškodí, takže s případnou nápravou není radno příliš otálet.
Blog je totiž formou komunikace – návštěvník dává najevo svou ochotu komunikovat tím, že si otevře vaši prezentaci. Při pohledu na zastaralé a neaktuální články mu však nezbude než si pomyslet, že z vaší strany tato ochota rozhodně příliš velká není. Blogy tedy aktualizujte přinejmenším dvakrát do měsíce.
Na loňské slevy nikoho nenalákáte
Představte si zákazníka v situaci, kdy se snaží něco nakoupit na internetu, a jen díky tomu, že majitel stránek zanedbává aktualizaci, si koupí produkt ve slevě, která už dávno neplatí, nebo dokonce takový, který už firma vůbec nevyrábí.
Nejenže už u takového podnikatele nikdy nic nekoupí, ale určitě se podělí o svou špatnou zkušenost i se známými či kolegy v práci. Počet zákazníků, o jejichž budoucí nákupy přijdete, může v některých případech růst až exponenciálně.
E-shopy vyžadují soustavnou a velmi častou péči – konkrétně vždy záleží na druhu a obrátkovosti zboží a mnoha jiných faktorech.
Aktualizovat lze snadno každé stránky
Laik na první pohled statické a dynamické stránky nerozezná, ale jakmile jste už jedny vytvořili, pochopíte, o čem teď budeme mluvit. Statické webové stránky jsou obvykle jednoduché, s malým rozsahem (většinou do sedmi podstránek). Jde o základní internetovou vizitku s několika texty, několika fotografiemi a kontaktem. Používají se zejména pro osobní prezentaci nebo prezentaci malých firem. Jejich cílem je prosté poskytnutí informace o existenci. Nevyžadují velkou péči ani příliš časté aktualizace.
Dynamické stránky se od statických obvykle liší rozsahem, strukturou a použitými technologiemi. Z pohledu návštěvníka mají takové stránky mnoho navzájem propojených sekcí, odkazů a aktivních prvků (například objednávkové formuláře). Jejich vytvoření vyžaduje více práce a nákladů, ale snadněji se časem rozšiřují. Časté aktualizace a údržba jsou pro tyto stránky klíčové.
Webgarden nerozlišuje statické a dynamické stránky, jelikož na Webgarden jsou vlastně dynamické všechny a plynule přechází od těch statické povahy (jednoduchá webová vizitka) až po komplikované weby s redakcí. Aktualizace jsou ale stejně snadné ve všech případech.
Jak a kdy aktualizovat?
Vaším cílem by mělo být, aby stránky byly efektivní, působily důvěryhodně a přehledně. Obecně platí, že internetové stránky, které jsou aktuální a udržované, mají lepší návštěvnost.
Jakákoli změna, která z vaší strany nastane, by se v ideálním případě měla ihned zobrazit na webu. Dbejte na to, aby zákazníci viděli aktuální kontaktní údaje, nejnovější ceny, produkty či katalogy.
Častou péči vyžadují diskusní fóra – návštěvníci si sice především vyměňují informace a zkušenosti mezi sebou, ale i majitel či správce webu by měl být aktivním účastníkem a měl by flexibilně reagovat na požadavky, náměty či stížnosti.
Některé neaktualizované prvky na stránkách mohou dokonce působit až směšně. Třeba „Vtip dne“, který visí na stránkách několik měsíců. To se pak návštěvník stránek může zcela oprávněně sám sebe ptát, zda si provozovatel webu nestřílí spíš z něj...
Ukliďte si svůj webový prostor
Při spravování obsahu stránek je třeba myslet na to, že méně je zpravidla více.
Aktualizovat tedy znamená nejen přidávat nové informace, ale také odstraňovat staré a neplatné. Zdá se to samozřejmostí, ale stačí malá nepozornost a důsledky můžou být nepříjemné. Ať už se jedná o výše zmiňované zastaralé slevy a akce, nebo třeba jen o neplatné odkazy.
Myslete na to, že zákazníka je potřeba informovat, nikoli však zahltit informacemi. Pokud potřebujete vkládat velké množství nových textů, a přitom chcete na stránkách zachovat i starší články, je vhodné si vytvořit speciální archiv a umožnit návštěvníkům vyhledávat v obsahu stránek.
Využijte potenciál, který máte
Pokud už se svým stránkám poctivě věnujete a pravidelně je aktualizujete, je prospěšné, když se postaráte, aby o vašich aktivitách návštěvníci stránek věděli.
Na stránky můžete vložit odkaz, kde se návštěvníci mohou zaregistrovat k odběru novinek vložením své e-mailové adresy. Pro vytvoření a správu newsletteru má Webgarden integrovaný nástroj.
Shrnuto a podtrženo, aktualizovat web je důležité. Správné fungování stránek na aktualizacích a údržbě do jisté míry závisí. Na internetu se pohybuje spousta firem, které dokonce nabízí správu webu jako placenou službu, ovšem rozhodnutí, zda přenecháte tuto činnost jiným, anebo se jí ujmete sami, záleží na vás samotných. A pokud ji budete dělat sami, nezapomeňte si předchozí verzi webu vždy pečlivě zazálohovat.
Co je RSS
Jedná se o software nazývaný čtečka nebo RSS čtečka, který umožňuje automatický odběr novinek z navolených (i více) zdrojů. RSS čtečku využijí zejména ti, kteří sledují mnoho webů a nemají čas stále kontrolovat, co je kde nového. Čtečka si po zapnutí počítače jednoduše (a velmi rychle) prohlédne weby sama a poté pro uživatele shrne veškeré novinky.
Je dobré umístit na stránky odkaz na stažení čtečky a přihlášení k odběru. Zajistíte tak, že zákazníci a návštěvníci budou o všech změnách, které na stránkách uděláte, vědět okamžitě.
Alexandra Niklíčková
25.07.2014 14:12:53
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one