Texty na web od profesionála. Proč?
Ať už podnikáte v jakémkoli oboru, jistě mi dáte za pravdu, že „obal prodává“. Obal ale tvoří i slova. Je tedy důležité, aby se jednotlivé položky nejen hezky vyjímaly v prezentaci, byly hezky nafocené – ale také srozumitelně a jasně popsané.
Ne každý obratně vládne slovem a ne každý disponuje „básnickým střevem“. Že jste se naučili psát ve škole, nestačí. Návštěvníci, kteří zavítají na vaše stránky, většinou čekají, že je tato úvodní strana navnadí, podá v kostce hlavní informace a třeba i pobaví. A pak nejen zde, ale na celém vašem webu ocení jasné a přehledné informace, které jsou srozumitelně a zábavně podané a pokud možno bez gramatických chyb. A tak se v mnoha případech nabízí využít služeb tzv. copywritera – tedy toho, který psaní textů rozumí a věnuje se psaní profesionálně. Každému přece není shůry dáno psát jako Alois Jirásek a vy se dost možná musíte otáčet ve svém podnikání a na „slohové práce“ nemáte čas.
Pokud se ale přece jen rozhodnete pustit do psaní sami, máme tu pro vás několik základních rad a tipů.
Na počátku je jméno
Pokud už nějakou dobu ve svém oboru podnikáte, jistě vás zákazníci znají pod nějakou značkou. Velmi pravděpodobně je vaší značkou vaše vlastní jméno.
Vymysleme si nějaký příklad – třeba paní, kterou pojmenujeme kupříkladu Stříbrná. Paní Stříbrná šije již nějaký ten rok oděvy na zakázku. Rozhodne se založit pro svoji živnost webové stránky. Jelikož ji zákaznice znají podle jména, jistě si jej v názvu ponechá. Tady musí udělat první rozhodnutí. Pojmenovat svoji firmu třeba Krejčovství Stříbrná nebo Ateliér Stříbrná, či dokonce Stříbrná fashion? Nebo má zvolit úplně jiné jméno, například Silva?
I tady jistě záleží, koho chce paní Stříbrná k sobě do dílny přilákat a názvem své firmy dává návštěvníkům první signál, jaký typ oděvů většinou šije nebo se chystá šít. Zda klasickou módu, nejnovější trendy nebo třeba něco nekonvenčního. Už u názvu firmy se můžete pěkně „zapotit“. A to jsme teprve na začátku!
Úskalí sloganu
Jistě si pamatujete notoricky známou scénku ze série filmů o básnících, kde hlavní hrdina vymýšlí reklamní slogany a rýmuje například „lepší nežli párek houska – čisté boty od Berouska“. Rýmovačka je v mnoha případech to první, co mnoho lidí při slově „slogan“ napadne.
Existuje ale spousta dalších možností, a přestože se může zdát, že napsat tuto větu přece zvládne každý, je právě u sloganu velké nebezpečí sklouznout k nechtěnému dvojsmyslu, nepochopitelnosti nebo naopak neoriginalitě. Díky tomu, že jméno a slogan vytváří lepší zapamatovatelnost vaší firmy, stojí za to právě zde uvažovat o pomoci profesionálního textaře.
Nazdar chlapi versus vážení návštěvníci
Jakmile máte jméno i případně slogan, už ‚jen‘ zbývá jednoduše popsat předmět vaší činnosti. Úvodní text by měl být přesně tak dlouhý, aby pověděl vše podstatné, ale zároveň návštěvníka nenudil rozvleklostí. Kratší odstavec či dva bohatě stačí.
Kratší či příliš stručný a čistě informativní text může působit neosobně, zvlášť pokud ve své prezentaci popisujete služby. V případě, že ve svém e-shopu nabízíte konkrétní zboží, se z obsáhlejšího popisu můžete „vykroutit“ detailními a popisnými fotografiemi.
Při psaní vám může pomoci představa, že mluvíte k někomu, koho sice příliš neznáte, ale kdo je vám sympatický. Složité věty se nikomu nechce číst, zároveň ne každého můžete oslovit „nazdar kámo, koukni na tuhle vychytávku.“ Ani přemíra zdrobnělin nepůsobí příliš profesionálně a smajlíky si raději nechte do SMS zpráv.
Ať už si na svoji homepage napíšete cokoli, stojí za to nechat si text zkontrolovat od někoho, kdo ovládá gramatiku. Mít hned v úvodu hrubou chybu není opravdu dobrou vizitkou.
Buďte lidem blíže na blogu
Máte-li na svých stránkách firemní blog, můžete tu dát průchod svému osobitému stylu, jak je vám libo. Osobní postřehy a glosy mohou odlehčit serióznější obsah a také vám pomohou navázat osobnější kontakt s návštěvníky. Uplatní se tu i různost pohledů přispívajících, a tak pokud se necítíte na vytváření všech textů, můžete se začít intenzivněji věnovat právě blogu a kdo ví? Třeba v sobě během blogování objevíte talent k psaní.
Více o blogu se dozvíte v článku Blog není mrtev! aneb Detektivka s dobrým koncem
Kdy využít služeb copywritera?
Pokud jste typ, co má spoustu nápadů, ale dělá mu problém utřídit je do srozumitelné formy. Někdo zvenčí se na jednotlivé položky vaší prezentace může podívat z většího nadhledu a lákavěji je předložit veřejnosti. Vaše prezentace pak bude působit profesionálně, zvláště pokud je na textech (například na popisu služeb) postavená.
Pokud jsou však vaše stránky spíše informativního nebo nekomerčního charakteru, může stačit, když si ke psaní otevřete aktuální Pravidla českého pravopisu.
Jana Julínková
25.07.2014 14:19:52
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one