Stručně, jasně, výstižně
Stojíte uprostřed „zelené louky“, na níž by se během několika málo týdnů měla objevit třeba veřejná galerie nabízející vaše díla. Musí být jiná než všechny ostatní, samozřejmě. Musí oslnit, jistě. Konkurence nad ní musí zblednout závistí, ovšem. Především ale musí být přehledná pro každého návštěvníka. Jak při takové stavbě webu postupovat a na co dávat pozor?
Kromě toho, že jste veřejnou galerií, máte i bezkonkurenčně nejširší škálu výrobků z oblasti papírnictví, psací potřeby, výtvarné potřeby, drobné hračky, balicí papír, mašle, známky
a pohlednice, záložky do knížek, rýsovací potřeby a aktovky pro školáky. Také poskytujete kopírovací služby, scanování, barevný i černobílý tisk na bílé i barevné papíry a mnoho dalšího. Tak tudy cesta nevede! Víte, co vlastně nabízíte?
Každý obchodník se jistě chce blýsknout co možná nejobsáhlejším výčtem svých služeb či zboží. Stejně jako ve výloze, tak i na webových stránkách však platí, že méně je často více. Pro záplavu jednotlivostí zákazník snadno přehlédne celek. Unavuje ho brodit se všemi vnucovanými „jedinečnostmi“ a nakonec se vzdává a odchází. Na ulici rozvážným krokem pryč od výlohy a na internetu ladným odkliknutím na jiné stránky.
Třikrát srovnej, potom stav
Přehlednost lahodí oku a usnadňuje orientaci. To sice každý ví, ale není už tak snadné se touto základní poučkou řídit. Než se pustíte do tvorby webových stránek, bude nutné si v hlavě nebo na papíře roztřídit budoucí obsah do logických celků. Z těch pak vytvoříte jednotlivé sekce.
Z důvodu vizuální i strukturní přehlednosti by jich mělo být co možná nejméně, pokud možno ne více než šest. Započítávám i takové záložky jako jsou ‚kontakty‘, ‚o společnosti‘ nebo ‚domů‘ (tu poslední lze vhodně nahradit prostým kliknutím na záhlaví stránky).
Tento první krok, tedy utřídění informací, se může zdát jako nejsnazší, bývá ale často kamenem úrazu. Správně rozčleněný obsah je totiž oním mocným zaklínadlem ke snadné a efektivní komunikaci se zákazníkem. V ideálním případě by jednotlivé kategorie po rozčlenění měly korespondovat s potřebami návštěvníka stránek. Rychle mu tak umožníte najít informaci, pro kterou si přišel. Například koupit pero, inkoust nebo se podívat na perokresbu či zjistit, jak má čistírna peří otevřeno. Nebude se muset rozčilovat při zdlouhavém proklikávání přes pro něj zbytečné informace a neztratí se vinou špatné navigace někde v temných zákoutích vašeho e-shopu. Dostanete ho zkrátka tam, kde ho chcete mít, a navíc bude mít dojem, že tam trefil sám. A sami dobře víte, že polichocený zákazník je mnohem vstřícnější k dalším nabídkám a brouzdání po vašem webu.
O první dojem se hraje i na webu
Možná to neuslyšíte rádi, ale na stránkách skutečně nemusíte prezentovat úplně veškeré zboží, které umíte vyrobit, nebo službu, kterou dokážete poskytnout. Vlastně byste ani neměli. Naopak je nutné, aby každý návštěvník vašich stránek okamžitě nebo nanejvýš během několika málo vteřin pochopil co možná nejpřesněji, jaké je vaše zaměření. První dojem hraje na internetu velice důležitou roli, a pokud si uživatele (potažmo zákazníka) nezískáte ihned, nebo pokud jen drobet zaváhá, klikne prostě jinam a je to. Konkurence může mít přehlednější prezentaci a nezachrání vás ani kvalita, ani příznivé ceny. Zákazník neměl chuť, čas nebo energii bloudit labyrintem vašich stránek ke kýženému cíli.
Představte si sami sebe na straně zákazníka. Chcete dát babičce k vánocům vařečku. Zadáte tedy do vyhledávače slovo vařečka a pak už si jen vyberete z nabízených odkazů výrobce. Zvolíte pravděpodobně stránku s nejpřiléhavějším, nejvtipnějším nebo nejsrozumitelnějším názvem. Ostatní desítky až stovky stránek buď pouze přelétnete očima, nebo se k nim ani vůbec nedostanete. Z toho vyplývá, že největší pozornost při tvorbě webových stránek je třeba věnovat volbě jejich adresy, stručnému popisu i klíčovým slovům. Navíc mají specifické stránky pochopitelně své specifické potřeby (např. u e-shopu by měly být pečlivě zvoleny kategorie zboží, firemní stránky se budou chtít pochlubit přehlednými referencemi atd.). Tak populární SEO vyhledávání a optimalizace by mělo být sekundárním efektem dobře napsaných a postavených stránek (tomu, jak funguje SEO, se budeme věnovat v některém z dalších článků) a rovnoměrné rozmístění klíčových slov by mělo být v textech vašich stránek samozřejmostí. Alfou a omegou je ale stále přesnost, stručnost a výstižnost. Neztrácejte je tedy z mysli.
Strukturu máte, hurá na obsah
Zbývá to překvapivě nejjednodušší: vytvořené sekce naplnit vlastním obsahem. Ano, čtete dobře. Tento úkol by se mohl jevit jako nejnamáhavější a nejdůležitější v rámci celého projektu tvorby webové prezentace, ale opak je pravdou. Protože jste si obsah již logicky rozdělili, jasně víte, co kam napsat. Textu nemusí být mnoho, ale měl by obsahovat všechny potřebné informace
a detaily.
Jistěže se zákazník raději pobaví nad vtipně formulovaným popisem všech aktivit, které se dají s takovou parádní vařečkou dělat. Nicméně si ji nejspíš koupí i se strohým a věcným popisem vedle cenovky. Hlavní je, že vařečku vůbec našel, ostatní je jen cosi navíc. Většinu písmenek zběžně prosviští, přičemž ho zaujmou segmenty textu jakkoli zvýrazněné (tučně, kurzívou, barevně odlišené), krátké seznamy a výčty, kuriozity a graficky oddělené rámečky
a boxy. Magickou moc mají jakékoli příkazy, které zákazníka podprahově nutí k akci. Vyzkoušejte! Nechte se hýčkat! Dopřejte si! Ale opět připomínám – méně je více, a to ve všech ohledech.
Tvůrci opravdu dobrých webových stránek se shodují na takovém postupu, při němž původní rozčlenění a samotný text neustále osekávají, krátí a zjednodušují až na samotnou dřeň celého představovaného konceptu. Proces je to zdlouhavý, bolestivý, ale účinný.
Barbora Klárová
14.08.2014 11:43:55
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one