Sdílená doména, nebo vlastní?

Obojí je správně. Obojí je špatně. Záleží, na jakou stranu se postavíte. Já jsem se rozhodla pro místo přesně mezi a vy se tak můžete rozhodnout, co je lepší pro vaše stránky nebo vaše podnikání.
Hledisek pro rozhodování je mnoho. Lze se bavit o vyhledávačích, o SEO, o ceně, o kreditu, o pohodlnosti… Na prvním místě ale stojí účel stránek. Nebo bych snad měla nejdříve vysvětlit, jaký je rozdíl mezi sdílenou doménou a doménou vlastní?
Domény prvního, druhého, třetího řádu
Struktura adres na webu je podobná jako struktura poštovních adres. Úplně na konci najdete nejširší určení (na dopise to je kontinent nebo země) a údaje se postupně zužují až na toho jediného adresáta. Na konci každé internetové adresy tak najdete doménu prvního řádu. Nejznámější jsou koncovky .cz, .com, .org, .eu a podobně. Doména druhého řádu je například Webgarden – v tomto případě sdílená doména mezi více uživateli. A doména třetího řádu, tedy slovo, které se nachází před Webgarden, je doména třetího řádu, tedy takzvaná vlastní doména, protože ta patří už jen vám.
Účel světí adresu
Ale možná to není tak úplně pravda. Sdílená doména je vhodná pro ty, kteří na internetu přímo nepodnikají a stránky plní doplňkovou a informační funkci. Například jsem nedávno potřebovala služby studnaře (a bohudík profese ručně hloubených studní stále existuje). U takového člověka nepředpokládám, že bude mít za vysoké náklady zpracovaný web, a tak mne nepřekvapilo, když se mi v prohlížeči objevila standardní šablona a v adresním řádku sdílená doména. Prohlédla jsem si galerii prací, našla jsem kontakt a tím stránky skvěle splnily svůj účel. A fakt, že se jednalo o sdílenou doménu, ve mně jen utvrdilo názor, že tento pán se raději věnuje tomu, čemu on rozumí. Poskytovatel sdílené domény se totiž postará o všechno ostatní: od šablony po reklamu nutnou pro provoz zdarma.
Pokud máte rádi komplexní servis a zároveň chcete mít vlastní doménu, nic se neděje. Je možné mít obojí. A přitom vypadat, jako by pro vás pracoval celý IT tým dnem i nocí. Počkat, ale vždyť on pracuje…
SEO není guru
Aneb viditelnost pro vyhledávače (velmi stručně řečeno). Těm je úplně jedno, zda máte web na vlastní nebo sdílené doméně. Naopak ta sdílená může být někdy i vhodnější, neboť pokud provozujete e-shop, pak adresa kola.shop.cz bude zcela ideální a srozumitelná a snadno zapamatovatelná i pro obyčejné uživatele. Na rozdíl od kola-shop-levne-a-rychle.cz, což byla volba v nouzi, neboť kola-shop.cz bylo již koupené někým jiným.
Výhodou je tedy, že nemusíte platit velké peníze za klíčová slova, neboť ta nebývají v adresách sdílených domén tak často obsazená jako v adresách domén vlastních.
Vlastní je lepší, protože je… vlastní?
Pro velké firmy, projekty a instituce je vlastní doména bezpodmínečná. Dodává byznysu důvěryhodnost a tváří se seriózně. Což je k nezaplacení. A hosting může být i zdarma, pokud si na svých stránkách povolíte reklamu. Ale zpátky k tématu. Lidé, kteří „o internetu už něco vědí“, vnímají vlastní doménu lépe, zejména pokud je bez cizích reklam a je tak zcela jasně placená. Pokud jsou součástí vaší cílové skupiny nebo jsou vašimi čtenáři, pak by stálo za to se nad koupí vlastní domény zamyslet. Drahé většinou nebývají.
Pokud na webu začínáte, stavíte si web pro radost, chcete si psát blog, nasdílet fotky z oslavy narozenin, pak je sdílená doména a s ní spojený servis ideální. Krůček po krůčku vás poskytovatel domény provede tvorbou stránek a vy se na webu trochu otrkáte. Webgarden nabízí i řešení pro e-shopy, takže pokud se vám na Fleru nelíbí a raději podnikáte na vlastní pěst, tady máte dveře otevřené.
Cena až na prvním – nebo posledním místě?
Umístění stránek na sdílené domény bývá bezplatné. Na jedné doméně pak vedle sebe existují deseti-tisíce webů a náklady na registraci domény se tak rozprostřou. Vlastní doménu naopak máte sami pro sebe, a proto je nutné počítat s náklady na její registraci a na správu jejího nastavení.
Vlastní doménu si můžete zakoupit kdykoli a kdykoli ji pak také napojit na své stránky nebo e-mailové schránky. Není to ale dobré odkládat, jelikož neobsazené domény kvapem mizí a mohli byste být v budoucnu překvapeni, že doména, kterou jste plánovali zakoupit, již není k dispozici. Přesun stránek na vlastní doménu je z technického hlediska pouhou formalitou (stránky ve skutečnosti zůstávají na zcela stejném místě a ovládáte je ze zcela stejné administrace). Může to ale být bolestivé pro vaše návštěvníky nebo hůře – zákazníky. Pro rozjetý e-shop je to hotová pohroma. Pokud si tedy říkáte, že byste si někdy doménu asi pořídili, tak to udělejte rovnou. A pokud chcete, pomůžeme vám.
Jana Kneschke
25.07.2014 14:09:14
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one