Blog není mrtev! aneb Detektivka s dobrým koncem
Mnoho lidí si myslí, že psát blog v době největšího rozmachu facebooku je vlastně zbytečné. Mají pravdu a je blog mrtvou záležitostí? Opravdu se stal obětí facebooku?
Blog, celým názvem Web Log (v překladu internetový zápisník či deník) zažíval před několika lety zlaté časy. V podstatě každý, kdo měl přístup na web a uměl při psaní na klávesnici používat alespoň dva prsty, měl pocit, že svět čeká na to, až se s ním právě on podělí o své zážitky, názory a postřehy.
Místo činu – Internet
Jenže všeho moc škodí a bloggerů, tedy těch, kdo si vedli blog, bylo (a je) najednou tolik, že se mezi nimi normální smrtelník neorientoval. Až na pár opravdu etablovaných většinou zůstali u psaní pro užší okruh svých známých – a v této chvíli se na scéně objevil facebook.
I když facebook používá poněkud odlišné formy, nabízí víceméně vše, co blog. Navíc v jednodušší formě a s možností okamžité zpětné vazby. Na tomto místě bychom tedy mohli jednoduše prohlásit, že blog jako forma komunikace, ať už soukromé či firemní, je mrtvá záležitost. Ale zvítězil facebook opravdu na celé čáře?
Facebook na lavici obžalovaných
Facebook je především sociální síť – propojuje mezi sebou uživatele a prezentuje příspěvky všech – a v tom vězí první háček. Příspěvek od vás uvidí uživatelé jen tak dlouho, dokud jej „nepřebijí“ novější příspěvky od jiných. Ani se nenadějete a spadnete z první stránky, čímž se váš příspěvek stane pro uživatele prakticky neviditelným. Myslet si tedy, že prezentovat své podnikání na facebooku přináší jen samá pozitiva, zas tak úplně neplatí.
Příspěvky facebookových stránek se navíc objevují jen malému procentu fanoušků – čím více fanoušků, tím menší procento zobrazení.
Co se týče delších, ucelených textů, máte možnost si je na facebooku vkládat do poznámek. Ale ruku na srdce, kolik lidí si vaše poznámky opravdu přečte? Znovu se nám vrací problém zmíněný v předchozím odstavci – co není na hlavní stránce, jako by nebylo.
Limonáda versus víno
V dnešní době totiž dochází na facebooku k určitému posunu. Spousta lidí třídí všechny kontakty, které si v prvopočátku z euforie přidala, skrývá statusy lidí, kteří prostor zahlcují nicneříkajícími frázemi, rádobyvtipnými komenty nebo nudnými popisy svých každodenních činností. Právě tito třídiči se s největší pravděpodobností rádi vrátí někam, kde si mohou o jakékoli problematice počíst více do hloubky.
Například bloger s nickem Kyk píše: „Komunitní sítě jsou limonáda, a ta je pro děti. Dospělí pijí dobré víno a píší blog. Kvalitní informace sdělená přes blog má řádově vyšší šanci být zachycena těmi správnými čtenáři. Je velice zajímavé si pročíst, co a jak psal dotyčný dva roky zpět, kam se posunul ve svých názorech a způsobu myšlení, zda informace, kterou sdělil, měla jepičí život nebo je stále platná, platnou zůstane a s časem získává na hodnotě.“
Blog jako vizitka seriózního podnikatele
Oproti facebooku má blog nespornou výhodu v přehlednosti a ucelenosti informací – vše je na jednom místě, a co není, dá se jednoduše vyhledat. Bez věčného překlikávání a přemýšlení: Kde jsem to jen viděl? Kudy k tomuto příspěvku vede cesta?
Seřazení příspěvků není závislé na čase ani jiných prioritách, nad kterými nemáte pražádnou kontrolu. Vy sami si určíte, co je důležité a má být na první pohled viditelné, kdy je potřeba to vyměnit a kdy je třeba změnit celou strukturu rubrik.
Chytře vymyšlený firemní blog dotváří obraz seriózní firmy, která má zákazníkovi co říct. Navíc správnou volbou šablony, designu a charakteru příspěvků můžete úspěšně oslovit přesně tu cílovou skupinu, kterou potřebujete.
Něco, co tu ještě nebylo
Vezměme jeden příklad za všechny. Před nedávnem vznikl na internetu blog s názvem „Módní peklo.“ Autorka si v něm dala za úkol vymýtit módní prohřešky a estetické nešvary českých ulic.
Z nenápadného blogu se postupně stala v určitých kruzích známá věc, téměř fenomén… a ejhle! Autorka Ada byla vzápětí jedním internetovým deníkem nominována jako jedna z nejvlivnějších osob tohoto roku. Její blog zpočátku navštěvovalo pár věrných příznivkyň, v současné době si vydobyl čtenářskou obec napříč věkovými i sociálními vrstvami v Čechách i na Slovensku.
A důvod? Něco takového prostě v českém prostředí chybělo. Autorka dokázala formulovat jasně to, co si spousta z nás už dlouho „tak nějak myslí“ a dát svému tématu jasnou a nezaměnitelnou formu. Že její styl není šálkem kávy pro všechny čtenáře? I s tím je třeba při tvorbě blogu počítat.
Blogger – kámoš do nepohody
Pokud přemýšlíte o blogu, na prvním místě si ujasněte, čeho chcete jeho prostřednictvím vlastně dosáhnout. Proč by vlastně měli lidé chtít číst vaše texty, když jsou na internetu beztak každý den zaplaveni stovkami informací?
Blog je vynikající prostředek k navázání bližšího, osobnějšího vztahu se zákazníky či obchodními partnery. Vaši firmu reprezentuje především produkt nebo služba – samozřejmě, ale blog umožní vašim zákazníkům, aby si za tímto produktem uměli představit tváře, osoby, které se na výrobě podílely.
Zákazník má pocit, že prostřednictvím blogu dostává od firmy něco navíc, obchodní vztah je obohacen o osobní dimenzi. Stanete se přítelem, který nechává nahlédnout do zákulisí firmy a zdarma poskytuje užitečné informace.
Když dva dělají totéž...
Firmy objevily potenciál blogu relativně nedávno a zdaleka ne všechny ho umí správně využít. Zbývá spousta prostoru pro vaši šikovně nastavenou webovou prezentaci s využitím blogu.
Vezměme si třeba hypotetického obchodníka se semeny a sazenicemi rostlin. V blogu může mít rubriku typu Rady a tipy, kde se potenciální zákazník dozví, na jaké půdě pěstovat jahody, rajčata, papriky nebo pro změnu chryzantémy. Možná si hned nic nekoupí, ale rozhodně se na takové stránky rád vrátí a určitě je doporučí i známým, kteří shánějí informace ze stejného oboru.
Chcete-li začít s blogem, připravte se na to, že mu budete muset věnovat čas. Blog, který si otevřete jednou za měsíc a aktualizujete jednou za půl roku, je vám úplně na nic.
Při první návštěvě vašich stránek trvá jen několik vteřin, než se návštěvník rozhodne, zda je opustí (a pravděpodobně už se na ně nikdy nevrátí), a nebo zda zůstane. To, co uvidí ihned po otevření stránek, je tedy rozhodující a mělo by to být zajímavé, užitečné a aktuální.
Nebojte se být osobní
Blog je zápisník, deníček, a i když ho využívá firma, osobní rozměr by z něj rozhodně neměl vymizet. Tiskové zprávy a obchodní informace jsou jistě důležitou formou komunikace s veřejností, ale blog by neměl být (jen) o nich. Ve světě i u nás zaznamenaly největší úspěch právě blogy s osobním nádechem.
Důležitou součástí blogu jsou i diskuze. Návštěvníci by měli mít možnost „taky k tomu něco říct“. Navíc mohou být názory z diskuze a anket skvělým zdrojem informací a nápadů pro firmu. Takový malý marketingový výzkum – bez dodatečných nákladů!
Některé společnosti jdou dokonce tak daleko, že nechají návštěvníky, aby do určité míry převzali iniciativu při rozhodování a tvorbě nových koncepcí.
Případ uzavřen
O mrtvole se tedy rozhodně hovořit nedá, a pokud to tak snad někomu připadá, je třeba se spíše zamyslet nad správným způsobem, jak blog psát a spravovat. Správně vedený blog si své čtenáře najde a firmě může pomoci s tím hlavním – se zvýšením prodejů a zvednutím povědomí, ať už o výrobku, či o firmě samotné.
Alexandra Niklíčková, Jana Julínková
25.07.2014 14:24:16
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one