Soukromí stranou, sdílení je IN
V nedávném článku jsme si ukázali, co vše o nás ví největší světový vyhledávač Google. Fakt, že si tento gigant zaznamenává vyhledávací aktivitu každého z nás po dobu několika let, řadu lidí dost znervózňuje a považují to za zásah do svého soukromí. Na druhou stranu se ale mezi uživateli také najde spousta lidí, kteří své důvěrné informace veřejně sdílí na různých sociálních sítí dobrovolně, což jen potvrzuje současný trend – sdílení je zkrátka IN.
FB_like.png
Za posledních pět let zažily sociální sítě neuvěřitelný boom. Zatímco v roce 2008 bylo každý den na Facebook všemi uživateli nahráno nebo sdíleno 20 milionů fotografií, v roce 2013 je to průměrně podle analytičky Mary Meekerové 350 milionů fotek denně.

V počtu nahraných videí na Youtube jsou čísla obdobná – v červnu 2007 uživatelé nahráli průměrně 5 hodin videí každou minutu, v květnu 2013 se délka nahraných videí během jedné minuty vyšplhala na neuvěřitelných 100 hodin. Soukromí uživatelů jde stranou.
Další údaje přináší společnost VIACOM International Media Network, která prováděla průzkum mezi lidmi z generace Y. Tímto termínem jsou sociology označováni lidé, kteří se narodili po roce 1990 a byli tedy již od narození v blízkém kontaktu s technikou. Od svých rodičů a prarodičů je odlišuje mimo jiné potřeba být neustále online. Z průzkumu společnosti vyplynulo, že celých 77 % z nich má účet na alespoň jedné ze sociálních sítí, přičemž v Anglii jsou to účty většinou na dvou různých sítích, v Číně dokonce na čtyřech.
Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg

zdroj: www.therichest.com
Již nyní sílí v USA a Evropě tlak na provozovatele sociálních sítí, aby upravili nastavení svých služeb a tím tak více chránili soukromí svých uživatelů. Zdá se, že v současnosti jsou hlavními iniciátory především instituce jednotlivých států, v budoucnu to ale mohou být právě samotní uživatelé, kterým začne vadit volná dostupnost tak citlivých informací na internetu.
Budoucnost sdílení
Internet je svět, který se neuvěřitelně rychle mění, a proto je obtížné předpovídat, jakým směrem se bude v budoucnu ubírat. Jednou z věcí, která nám ale může napovědět, je sledování nově zaregistrovaných patentů velkými společnostmi, jako je Facebook nebo Google.
V květnu letošního roku Facebook získal patent na vytváření obrázků z videí, které na sociální síť nahrají jeho uživatelé. Že se nejedná o nic revolučního? Právě obrázky z videí hodlá Facebook propojit s automatickým rozeznáváním obličejů, které funguje u standardních fotografií už dnes. Očekává se, že vyhledávání lidí projde zcela revoluční proměnou, jelikož se ve výsledcích budou nově ukazovat i videa, ve kterých vyhledávaná osoba vystupuje. Video hraje na sociálních sítích stále větší roli a svědčí o tom také fakt, že Instagram, který patří právě Facebooku, nabízí nově od minulého měsíce svým uživatelům také možnost sdílení krátkých videí.
Konkrétní rysy budoucích sociálních sítí si netroufneme odhadnout. Současná popularita sociálních sítí se však může těžce propadnout právě v momentě, kdy se začnou projevovat i potenciální negativní následky absence soukromí, kterou generace mladých lidí tak nadšeně přijala.
Z údajů je zřejmé, že sdílení důvěrných a citlivých informací je pro současnou dobu opravdu typické. Zdá se, že je to právě změna pohledu na soukromí, která lidem bere veškeré zábrany při dobrovolném sdílení svých osobních údajů. Lidé jako by byli přitahováni skutečností, že právě díky sociálním sítím se o nich může v krátké chvíli dozvědět tolik lidí tak moc. Sám zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg prohlásil, že soukromí je přežitek 20. století. Je ale důležité si uvědomit, jaké následky takováto společenská změna může mít. Rapidní pokrok technologií, který umožnil šíření nebývalého množství citlivých dat, zdá se, bude pokračovat. Jaký postoj však k samotnému soukromí zaujme společnost, ale už tak jasné není. Lidé zřejmě veškeré soukromí přestali „potřebovat“ příliš rychle, a právě z tohoto důvodu nám ještě nejsou známy všechny následky, které si s sebou tento jev ponese.
27.03.2014 12:58:25
Barbora Šancová
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one