Jak propagovat své stránky

Tvůrce webových stránek často trápí otázka, proč mají jejich stránky málo návštěv. Odpověď je jednoduchá – stačí si stránky připodobnit k vlastní domácnosti nebo kanceláři. Ani tam návštěvníci sami od sebe (tedy ti s dobrými úmysly) nechodí. Nejprve pro to musíme něco udělat.
Aby se u nás návštěvě líbilo
Než začneme zvát hosty, měli bychom si na svém webu uklidit. Oproti skutečnému hostu se nás ten virtuální ani tak osobně nedotkne, když se v předsíni porozhlédne, otočí se na podpatku a s myšlenkou „tak tady ne“ odkráčí. Z ošklivých a nepřehledných stránek host odejde jedním klikem a za jednu sekundu.
Jen krásné stránky ale nestačí. Musíme si ujasnit, co návštěvě předložíme a také co od ní očekáváme. U e-shopu to bude nákup, u firemní prezentace zaslání poptávky nebo vytočení telefonního čísla, u osobních stránek třeba odběr Twitter kanálu. Tomuto „cíli“ pak stránky uzpůsobíme – prvky k jeho dosažení upřednostníme a zvýrazníme, zkrátka vítané návštěvě nabídneme to nejlepší. Potud srovnání.
Dosažení tohoto cíle se nazývá konverze, a pokud u velkého množství našich návštěvníků cíle dosáhneme, máme dobrý „konverzní poměr“. Spočítat si ho můžeme tak, že například počet objednávek za poslední měsíc vydělíme počtem návštěv. Konverzní poměr je důležitý ukazatel, který nám pomůže osvětlit, proč naše snaha vynaložená na přilákání návštěvníků nepřináší kýžené výsledky. Obrovská návštěvnost nám bez dobrého konverzního poměru totiž nepřinese zhola nic. Tisíce lidí, kteří se jen otočí ve dveřích, nám budou k ničemu. Vylepšujme svůj web ve jménu dobrého konverzního poměru.
Naše značka
Než se vrhneme na propagaci, měli bychom si promyslet, jakým názvem, popiskem či sloganem zaujmeme. Originalita je dobrá, ale neměla by přebít srozumitelnost. U názvu zvážíme, zda se budeme držet domény (např. uhrdlicky.cz), nebo dáme přednost češtině (U Hrdličky), zda zahrneme do názvu spol. s r.o. apod. Zvolené varianty bychom se pak měli všude držet.
Název stránek vyplníme na Webgarden.cz v sekci Nastavení do políčka „Název stránek“.
Pokud máme firemní logo, připravíme si soubory (nejlépe .png). Pokud ne, měli bychom se zamyslet nad jeho pořízením. I osobní stránky nebo portfolia umělců ho dobře zužitkují.
Zdroj číslo 1 – Vyhledávače
Naše stránky mají tři možné zdroje (zdánlivě) bezplatné návštěvnosti: vyhledávače, katalogy a řekněme „zaslouženou“ návštěvnost. Druhý a třetí si vysvětlíme později.
Vyhledávače občas chápeme jako kouzelný měšec sypající uživatele na web a většinou jsme pak zklamáni tím, že to tak snadno nefunguje. Vyhledávače mezi nás webmastery rozdělí přesně tolik lidí, kolik jich naše společné téma hledá. To, jak je mezi nás rozdělí, záleží na kvalitě našich webů. Kvalitnější web se umístí ve výsledcích vyhledávání výše a více lidí na něj klikne. A jelikož je konkurence obrovská, tak musí náš web opravdu stát za to, aby byl zařazen na dobré místo.
V minulých letech se tím zabývala disciplína SEO, česky: optimalizace pro vyhledávače. Snažila se najít a zmapovat cestičky, jak stránky všemožně upravit tak, aby byly ve výsledcích vyhledávání zvýhodněny. Tím šla ale proti záměrům samotných vyhledávačů, které potřebují stránky dobré pro návštěvníka, a nikoliv pro vyhledávač samotný.
Dnes mají vyhledávače v rukou mocné nástroje, pomocí kterých hodnotí kvalitu stránek – sledují komunikaci a trendy na sociálních sítích; chápou, které zpětné odkazy jsou relevantní a které ne, a zkrátka dělají vše pro to, aby hodnotily weby očima jejich návštěvníka. Proto je dobré zaměřit se do budoucna na skutečnou kvalitu stránek a z optimalizace pro vyhledávače udělat obyčejnou, ale poctivou optimalizaci. Přesto lze stále použít obecně platná pravidla, jak ulehčit vyhledávači práci s webem. Více o tom, jak své stránky optimalizovat.
Ačkoliv si vyhledávače naše stránky najdou dříve či později samy, můžeme jim pomoci vložením adresy stránek například na search.seznam.cz/pridej-stranku pro Seznam.cz a na google.com/webmasters/tools/submit-url pro Google.com.
Zdroj číslo 2 – Katalogy
Dříve byly katalogy důležitým rozcestníkem, dnes už jejich roli převzaly vyhledávače. Vznikly ale katalogy specializované – nejrůznější porovnávače zboží a oborové katalogy. Přes porovnávače zboží vede cesta podstatné části online nákupů, a proto je pro e-shopy důležité poskytnout porovnávačům informace o své nabídce. Přečtěte si návod na propojení s Heureka.cz.
Naopak oborové katalogy mohou pomoci i ostatním webům, např. pro hudebníky Bandzone.cz, pro nezávislé profesionály Navolnenoze.cz, pro pohostinství Restaurace.cz, pro auto-moto Katalog-automobilu.cz, pro ubytování Toulejse.cz, pro turistiku Cestujme.cz a další.
Nakonec je dobré svůj web registrovat do některých obecných katalogů, např. Firmy.cz a Najisto.cz.
Zdroj číslo 3 – Zasloužená návštěvnost
Cennou složku návštěvnosti můžeme získat budováním dobré pověsti. Pokud naše stránka uživatele něčím zaujme, je šance, že si přidá stránku do oblíbených. Když má náš web šikovnou vlastní doménu, může si ji návštěvník i snadno zapamatovat. (Více v samostatném článku.)
Zde se nám navíc začíná propojovat skutečný svět s tím „online“ – alespoň těm z nás, kterým web reprezentuje nějakou „skutečnou“ činnost. Vše by mělo být provázané, svým fyzickým počínáním můžeme podporovat svůj web a obráceně. Jako příklad uveďme kapelu, která nadšené posluchače na koncertě odkáže na svůj web s tím, že tam najdou několik jejich mp3 zdarma. Na webu pak naopak může kapela nabízet své produkty a pozvánky.
Vše se tedy opět točí kolem kvalitního obsahu stránek. Ale co je ona kvalita? Když zavalím svou stránku vtipy, které se lidem líbí, bude kvalitní? Ne, pokud bude náplň webu samoúčelná, pokud nebude zapadat do smyslu a tématu webu. Obsah musí fungovat dlouhodobě a nahnat na své stránky lidi jednorázově obvykle ztrácí smysl, pokud nemají důvod přijít znovu.
Dobrým způsobem, jak svou činnost (web) propagovat, jsou sociální sítě. Na Facebook.com i Google+ si můžeme vytvořit tzv. stránku – nejde tedy o klasický profil osoby, ale o profil nějaké společnosti, události nebo třeba instituce. Tam najdeme ideální prostor nejen pro informování svých fanoušků o novinkách, ale také pro komunikaci, zpětnou vazbu a řešení případných dotazů či nedorozumění. Výhodou sociálních sítí je, že pokud se nám na nich daří, pozitivní efekt dopadá i na přátele fanoušků a to pomáhá naší značce. Obdobné je to s Twitterem, mikroblogovacím systémem, který nabízí omezenější prostředky, ale v propagaci může hrát ještě zásadnější roli. Při vkládání novinek na sociální sítě pamatujme na to, že je někdy dobré ponechat obsahu na webu trochu exkluzivity – na Facebook vložíme „návnadu“, ale pro zbytek informace musí návštěvník prokliknout na naše stránky.
Pokud nám sociální sítě nestačí, můžeme pokračovat s produkcí videoklipů a jejich zveřejněním na Youtube či Vimeo. Klipy z akcí, videorecenze, návody, snímky z cestování nebo promo videa jsou dobré příklady. Videa lze linkovat jak z vlastních stránek, tak je opět zužitkovat vložením na sociální sítě.
Velmi užitečným krokem může být publikace podpůrných textů k tématu za účelem obecného zvýšení zájmu o toto téma. Publikovat můžeme na svém webu nebo blogu a přes dostupné marketingové kanály (např. sociální sítě) pak články šířit.
Do této skupiny zdrojů návštěvnosti jsme zařadili ty, které těží z dobré pověsti a z toho, že jdeme potenciálním návštěvníkům vstříc. Měli bychom tedy zmínit ještě zasílání novinek e-mailem – tzv. newslettery. Když se tento kanál používá s rozvahou, může být užitečný. E-mail sice neumožňuje tak obratnou a efektní propagaci jako jiné webové technologie, je ale nejstarší a nejrozšířenější. Můžeme ho využít k informování svých uživatelů o novinkách, akcích nebo jiných změnách a tím své stránky připomínat.
Placené zdroje
Obsahu je dnes na internetu patrně více, než ho jsou lidé schopni zpracovat. Jeho úroveň ale někdy pokulhává, protože tvořit něco kvalitního je dřina. Když už ale zvolíme poctivou cestu, musíme počkat, než si naše stránka najde své čtenáře přirozenými cestami. Nebo jí můžeme trochu pomoci a vyhradíme si rozpočet na propagaci stránek. Když pomineme klasické formy reklamy (tisk, televize, letáky), nabízí se nám několik online způsobů.
PPC – Platba za proklik
Nejrozšířenějším způsobem online reklamy je dnes PPC. Hodí se pro textovou nebo grafickou reklamu. Nám jako inzerentovi je účtována pouze částka za realizovaný proklik na naše stránky. Volbou denního rozpočtu a maximální ceny prokliku pak řídíme útratu za reklamu, online a v reálném čase. PPC kampaně mohou být velmi efektivní, ale musí se vědět, jak na to. Moderní PPC sítě nabízejí nespočet nástrojů k optimalizaci a správě a výdaje na proklik nebo konverzi je někdy možné snížit i o řád. Díky měření konverzí se u PPC reklamy jednoduše sleduje její efektivita – porovnáním čísel vidíme, zda jsme na reklamě vydělali, nebo prodělali. S touto formou reklamy se dá začít i s relativně malým rozpočtem od 3 000 Kč. Pokud máte zájem o realizaci reklamní kampaně pro své stránky, kontaktujte nás na vip@webgarden.cz.
Platba za období
Metoda podobná klasickému billboardu – zaplatíme si roční zobrazování naší grafické reklamy na nějakém konkrétním webu. Dopředu můžeme pouze odhadovat, jakou bude mít reklama efektivitu z pohledu konverzí. Ta bude obvykle nižší, protože reklama nebude tak přesně zacílena jako u PPC. Získáme ale velké množství zobrazení reklamy, které sice neskončí proklikem, ale přesto může motiv reklamy nebo logo utkvět uživateli v paměti. Při další návštěvě našeho webu mu pak bude připadat povědomý a důvěryhodnější. K propagaci značky je tedy platba za období obvykle vhodnější než platba za proklik.
Remarketing
Speciální metodou propagace v obsahových sítích je remarketing – metoda založená na tom, že naši reklamu zobrazujeme na cizím webu pouze uživatelům, kteří mají s naším webem něco společného. Nejčastěji je to uživatel, který náš web už navštívil, a my se mu touto cestou na zcela jiném místě připomeneme.
Další způsoby placené reklamy
Některé katalogy (např. Firmy.cz) nabízí placené zápisy, ty jsou většinou preferovány před ostatními a mohou obsahovat více informací. Výhodnost takového zápisu je potřeba zvážit individuálně, katalog od katalogu, efektivita se navíc špatně měří.
Některé obsahové sítě (Adwords.com, Stream.cz) nabízí také inzerci formou videoreklamy. Reklama je zobrazena divákům Youtube a jiných videoportálů vždy před přehráním videa a z reklamy je možné prokliknout na naše stránky.
Na Heureka.cz si můžeme zaplatit zvýhodněné pozice – naše inzeráty se pak budou zobrazovat výše a získáme více prokliků. Navíc nám Heureka změří konverzní poměr a uvidíme, jak jsou reklamy efektivní.
Pokud byste chtěli s propagací svých stránek začít, napište nám na vip@webgarden.cz, jaké máte stránky, cíle a rozpočet, a my Vám poradíme, jak na to.
Kudy cesta nevede
Za neefektivní lze považovat nejrůznější automatické surfovací programy, které zobrazují naši stránku svým uživatelům mezi tisíci dalšími. Taková návštěva je ve většině případů zcela bezcenná, jelikož nemá o Vaše stránky žádný zájem. Naopak, generuje se tím velká zátěž na stránky a tím se může jejich provoz prodražit.
Začít od konce
Vše můžeme na závěr shrnout doporučením: „Propagujme stránky od konce“ – začněme s optimalizací tam, kde návštěvník končí. Poděkováním za objednávku, kultivací našeho projevu v diskuzi, dáme obrysy své značce a v jejím duchu optimalizujeme své stránky. Ukážeme je známým a necháme si je zkritizovat – vždy je co zlepšit. Pak se postaráme o sociální sítě, katalogy a ostatní cesty bezplatné propagace. Nakonec můžeme investovat do placené reklamy a vše zužitkovat.
25.07.2014 13:22:47
podpora
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one