Jak na placenou reklamu na Facebooku

V jednom z minulých článků jsme se věnovali tomu, jak snadno lze využít Facebook k propagaci internetových stránek. Zároveň jsme si ukázali, jak na facebookové stránky nalákat první fanoušky a tím tak začít budovat svou fanouškovskou základnu. Začátky však nebývají nikdy jednoduché a jinak tomu není ani při získávání fanoušků na Facebooku...
Vytvoření reklamy
Úplný přehled svých reklamních kampaní a možnost vytvoření nových získáte po přihlášení do svého účtu na adrese www.facebook.com/ads/manage/campaigns, kde v levém horním rohu uvidíte tlačítko Vytvořit reklamu. Klikněte na něj, dostanete se tak na stránku, kde můžete ihned začít s vytvářením své první reklamy. Facebook Vám nabízí hned několik možností propagace Vašich stránek, podívejme se společně na dvě nejdůležitější:
FBreklama3.png
1.Propagace stránky
Tento druh reklamy primárně slouží k rozšíření Vaší fanouškovské základny. Uživatelům, kteří spadají do Vámi zvolené cílové skupiny, se reklama bude zobrazovat při jejich brouzdání na Facebooku na pravé straně. Kromě krátkého popisku Vašich stránek uvidí také libovolný obrázek a známé tlačítko vybízející k označení, že se Vám stránka líbí.
2.Propagace vybraných příspěvků
Druhý typ reklamy slouží především k tomu, abyste jednotlivé uživatele přiměli k reakci na konkrétní příspěvek, který na stránkách zveřejníte. Tato reklama se tak bude uživatelům z dané cílové skupiny zobrazovat jako „sponzorovaný příspěvek“ mezi statusy či fotkami jejich přátel a oblíbených stránek.
Každá varianta má své výhody, a tak volba záleží čistě na Vás. Oba typy těchto reklam nabízejí stejně podrobné možnosti zacílení na různé skupiny uživatelů, a tak je tedy pouze na Vás, zda se rozhodnete uživatele zaujmout nějakým zajímavým příspěvkem s fotografií, nebo spíše krátkým popiskem samotných stránek. Oba tyto typy reklam také nabízejí možnost takzvaných sponzorovaných příběhů. Pokud tuto možnost zaškrtnete, tak uživatelé z Vaší cílové skupiny budou pravidelně informováni o tom, že jejich přátelům se líbí právě Vaše stránka. Unikátní je tato forma propagace v tom, že funguje jako jakési doporučení ze strany přátel, a tak má pro cílovou skupinu uživatelů mnohem osobnější význam.
reklama8.png
Cílová skupina
Jak jsme již naznačili v úvodu článku, jednou z největších výhod reklam na Facebooku je možnost jejich zacílení na konkrétní skupinu lidí. To je možné především díky tomu, že Facebook o svých uživatelích ví prakticky vše – jejich věk, místo narození, současné místo pobytu, oblíbený film, oblíbené jídlo, nejčastěji čtené deníky, nejvyšší dosažené vzdělání, zaměstnavatele nebo i tak intimní věc, jako je aktuální rodinný stav či počet potomků. Pro zadavatele reklam je tato skutečnost ale opravdu výhodná a reklamy na Facebooku tak v tomto ohledu nemají konkurenci. Téměř každá jiná reklama (ať už televizní, rádiová či tradiční internetová) totiž pro ně znamená zároveň ohromné ztráty, jelikož reklamu vidí velké množství lidí, kteří by o inzerovaný produkt či službu neměli zájem v žádném případě.
Ukázkový příklad
Na Facebooku se rozhodneme propagovat své nově otevřené zmrzlinářství v centru Plzně. Při volbě cílové skupiny zjistíte, jak úzký profil uživatelů můžete vybrat. Víme, že o návštěvu našeho podniku zajisté nebude mít zájem někdo z druhého konce republiky, a tak zvolíme uživatele, kteří jako místo svého pobytu uvádějí právě Plzeň, popřípadě její okolí. Jelikož má naše fiktivní zmrzlinářství hravý interiér, zacílíme na uživatele ve věku 20 až 30 let. Abychom měli jistotu, že zaplacené reklamní jednotky zbytečně nevyplýtváme, zvolíme uživatele, kteří veřejně uvádějí svůj zájem z okruhu „jídlo a stolování“. Dále z nabídky můžeme vybrat všechny uživatele, kteří jsou zasnoubení, novomanželé nebo mají děti ve věku 4 až 12 let, protože právě o nich si myslíme, že nejraději vyrazí na zmrzlinu.
Jak je vidět na obrázku, Facebook nám spočítal, že takto specificky zacílená reklama se dotkne přibližně 18 tisíců lidí. Velikou výhodou skutečně je, že necílíme na nikoho, o kom si myslíme, že by ho náš nový podnik v centru Plzně nezaujal.

Stejně podrobné zacílení, které jsme nastavili v našem případě, může použít kdokoliv. Majitelé svatebních salónů mohou tedy zacílit na pouze zasnoubené lidi, provozovatelé e-shopu s videohrami zase na lidi, kteří uvádějí konzolové hry mezi svými zájmy. Možnosti reklamy na Facebooku jsou opravdu široké, a proto je na každém webmasterovi, aby si uvědomil, jak vypadá jeho cílový zákazník.
Věděli jste, že...
Čím vyšší počet fanoušků Vaše stránka má, tím rychleji se jejich počet bude nadále rozrůstat? Počet fanoušků roste totiž exponenciálně, nikoli lineárně – každý fanoušek vždy přiměje někoho ze svých přátel označit Vaši stránku tlačítkem „To se mi líbí“ nebo na ni jakkoliv reagovat. Postupem času se tak počet fanoušků rozrůstá rychleji a rychleji.
reklama4.jpg
Cena a platba
Částka, kterou za reklamu zaplatíte, se vždy odvíjí od několika faktorů. Zatímco na jedné straně stojí Vámi zcela svobodně nastavený rozpočet, na druhé straně je částka za zobrazovanou reklamu, která je určena především cenou, kterou průměrně platí inzerenti ve Vámi zvolené zeměpisné poloze. Pamatujte si také, že čím lépe svou reklamu na uživatele zacílíte, tím méně Vás bude stát. O účinnosti reklamy mnohdy rozhodují také skutečné drobnosti, a tak je vhodné vytvořit zpočátku reklamních kampaní několik (například tři) a rozdělit rozpočet mezi ně.
Po několika dnech se každý webmaster díky podrobným statistikám dozví, jaká kampaň je nejúčinnější a bude tak moci zbylé kampaně vypnout a celý rozpočet soustředit jen na tu nejúspěšnější z nich.
Co se týče platby za reklamu, mají uživatelé hned tři možnosti úhrady – kreditní kartou, pomocí služby Paypal nebo příkazem k inkasu. Velkou výhodou je, že zadavatelé nikdy nezaplatí za reklamu více, než jakou částku uvedli ve svém rozpočtu během sestavování reklamní kampaně. Zároveň její působení mohou nastavit buďto na dobu neurčitou, nebo mohou naopak striktně určit přesné datum jejího začátku a konce.
Kvalitně nastavená reklamní kampaň na Facebooku může velmi rychle a mnohdy i levně rozšířit nejen fanouškovskou základnu Vašich stránek, ale zároveň zvýšit i celkový počet skutečných zákazníků. Oproti jiným typům reklamy nabízí navíc jak možnost přesného zacílení na konkrétní uživatele, tak také jakýsi osobní charakter, který je na sociálních sítích běžný. Tomu, jak propagovat své internetové stránky na sociálních sítích, se budeme věnovat i v budoucnu. Ukážeme si, jak o sobě dát světu vědět například na Twitteru nebo na čím dál populárnějším Pinterestu.
18.03.2014 13:24:11
Barbora Šancová
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one